Borstade inte tänderna som barn - orolig som vuxen

• 2 inlägg, 2 röster
  • Senaste svar från Vindensmelodi

Etiketter:

Inga etiketter ännu.

1. swede_Lee
    Medlem

Hej.

Jag är snart 29 år och hade under barndomen flera år av besvär kring tandborstning. Jag vägrade borsta tänderna och under två års tid borstade jag bara tänderna en gång per år - då jag skulle till tandläkaren. Jag hatade tandkrämssmaken. Detta måste ha varit då jag var mellan 10 till 12 år. Efter detta och före detta var det sporadisk tandborstning, mestadels kanske bara en gång i veckan. Detta fortsatte med mer och mer tandborstning tills jag blev vuxen och klarade av att borsta tänderna varje kväll i alla fall. Nu klarar jag också av att borsta tänderna på morgonen. Mina föräldrar var inte intresserade av att tvinga mig till tandborstning och de var heller inte intresserade av att söka hjälp och få mig till att få hjälp utifrån. Jag hade inga hål fram tills jag var 17. Nu som vuxen har jag det knapert och klarar inte av att gå till tandläkaren. Jag sliter med oro och stress kring min munhälsa. Jag är inte rädd för tandläkaren i sig, mer rädd för att få en allt för mörk dom kring munhälsan.

Ett annat problem jag haft sedan många år tillbaka ifrån 14 års ålder tills bara för något år sedan är stressrelaterat bitande av kinder och läppar, jag har bitit hål på insidan och skapat sår och bitit upp dessa sår. Detta har varit en slags stressrelease och tvångsbetonat.

Jag vill hellst av allt ha råd att gå och fixa alla problem. Jag har säkert flera hål, en tand har spruckit och har nu ett djupt hål med svärta i. Jag klarar inte av att bita ihop tänderna längst fram när jag skall äta mat och måste bita av något som är segt. Och jag kan inte använda annan tandkräm än sensodyne för då ilar det i tänderna. Eventuellt har jag också erosionsproblem då framtänderna i toppen är till viss del genomskinliga.

Finns det chans för bidrag för en sådan som mig? Hur skall jag kunna bevisa min historia hos tandvården?

Skapat för 11 månader sedan #
  2. Vindensmelodi
    Medlem

Hej :)

Jag anser att du måste ta tjuren vid hornen och gå till Tandläkaren för att göra en ordentlig undersökning och få gjort det som ska göras, annars blir det bara värre, det kommer inte att ordna sig av sig självt.
    En bra egenvård är a och o och att borsta tänderna ordentligt 2ggr/dag och att använda tandtråd eller interdentalborstar är viktigt för munhälsan,,,även att skölja med fluor dagligen.
    Förmodligen har du även en del tandsten och inflammerat tandkött också eftersom du inte besökt tandvården på så länge och behöver noh ett besök hod Tandhygienisten också. Sedan då du är färdig så finns det en avbetalningsplan att få, och efter att du är klar gör du klokt i att skaffa ett tandvårdsabonemang - en tandvårdsförsäkring så slipper du betala så mycket då du ska till Tandläkaren, utan man betalar en summa månadsvis som vid en vanlig försäkring.
    Bidrag är nog svårt att få, det finns inget som stöder bidrag pga dålig munhälsa pga bristande egenvård vare sig det beror på barndomen eller annat personligt i vuxenlivet.

Men jag råder dig att ta tag i detta på en gång eftersom det är otroligt viktigt med en god munhälsa...det inser man oftast inte innan man får problem, det är då man upptäcker vad mycket tänderna och munnen betyder.

//Vinden

Skapat för 6 månader sedan #

Svara

Du måste logga in för att kunna skriva.