tandvärk men inga hål

• 6 inlägg, 5 röster
  • Senaste svar från Vindensmelodi

Etiketter:

Inga etiketter ännu.

1. Norrland
    Medlem

har ont till och från som känns precis som tandvärk, men tandläkaren säger att jag inte har några hål. möjligtvis "tandhalsarna" som kan vara känsliga. Känns som jag får tandvärk som blixtrar till (har haft hål förrut) . Någon som varit med om liknande ?

Skapat för 2 år sedan #
  2. Sanna56
    Medlem

Så känns det för mig när jag äter choklad. Sensodyne funkar faktiskt riktigt bra och mjuka tandborstar.

Skapat för 2 år sedan #
  3. Mli
    Medlem

Jag får också ont av choklad, men ingenting annat. Någon som vet varför det kan bli så?

Skapat för 1 år sedan #
  4. GM
    Medlem

Har samma problem med vissa sorter av choklad.

Skapat för 1 år sedan #
  5. Mli
    Medlem

Det går bra med choklad för mig om chokladen är kylskåpskall, och inte hinner värmas upp i munnen på mig :S Min misstanke är att jag slarvar för mycket med tandborstningen, eftersom jag inte hade detta problemet innan jag flyttade hemifrån :P

Skapat för 1 år sedan #
  6. Vindensmelodi
    Medlem

Har man blottade tandhalsar så har man rotytorna framme, de är mycket mer känsliga än emaljen och ilningar kan komma och gå i perioder.
    Sensodyne är en bra tandkräm som motverkar ilningar, man ska även använda sig av extra fluor hemma såsom sköljmedel ex Flux för att få tillbaka fluor i rotytorna och emaljen och det ger en förbättring på längre sikt.
    Tandköttet går tyvärr inte att få tillbaka så man får försöka med det som lindrar.
    När man äter söta saker så tränger det in i rotytekanalerna lättare än genom emaljen som är otroligt hård i jämnförelse med rotytorna och det blir då ilningar som följd.
    Även sura saker ger ilningar, så man ska undvika alla sura saker och drycker.

//Vinden

Skapat för 6 månader sedan #

Svara

Du måste logga in för att kunna skriva.